(Français ci-dessous)

Dena Davida

Dena Davida

Dena Davida has practiced contemporary dance for 45 years as a performer, teacher, researcher and curator.  A Californian who immigrated to Montréal in 1977, she participated in the “second generation” of contact improvisers, taught Nikolais dance technique and Laban-based creative movement for children (becoming a Certified Movement Analyst).  She co-founded, directed and is currently the curator of Montréal’s Tangente dance performance organization.  She was also co-founder of the Festival international de nouvelle danse de Montréal.  She taught dance improvisation and composition, Laban Movement Analysis, dance aesthetics and anthropology as a chargée de cours at the Université du Québec à Montréal (UQÀM) for over 25 years.  Her essays and research articles have been published in numerous magazines and journals. In her twenties she completed a B.A. in theatre with a dance minor at the University of California at Riverside and Irvine, in her thirties an M.A. in Movement Studies from Wesleyan University. At age 57, she completed the doctoral Programme d’études et pratiques des arts at UQÀM with an ethnographic study of meaning in “contemporary dance events” (a case study and analysis of O Vertigo Danse’s Luna choreographic project).  Her recent publications: a chapter on the founding Montréal university dance programmes in Renegade Bodies: Canadian Dance in the 1970s, and an international anthology on artistic dance ethnography, for which she was editor, with 28 dancer-researchers: Fields in Motion: Ethnography in the worlds of dance. In 2014, she initiated a long-term project to develop the theory and practice of performing arts curation with a website, an international symposium, seminal master’s level seminar and the publication in 2018 of Curating Live Arts: Critical Perspectives, Essays and Conversations in Theory and Practice.

Curriculum Vitae (in English)

Biographie


Dena Davida

Dena Davida, pratique la danse contemporaine depuis 45 ans en tant que chercheuse, éducatrice et commissaire. Une Californienne qui a immigré au Québec en 1977, elle a participé à la deuxième génération des praticien(ne)s en Contact Improvisation, a enseigné la technique de danse Nikolais ainsi que la danse créative à la méthode de Laban. Cofondatrice de Tangente, premier lieu de diffusion en danse au Québec et présentement sa commissaire, elle a aussi cofondé le Festival de la nouvelle danse à Montréal. En tant que chargée de cours à l’Université du Québec à Montréal (UQÀM) pendant 25 années, elle enseignait l’improvisation et la composition, le Labanalyse, l’esthétique et l’anthropologie de la danse contemporaine. Ses essais et articles de fond ont été publiés dans plusieurs revues professionnelles et scientifiques. Elle a complété son baccalauréat en théâtre avec un mineur en danse à l’Université de Californie à Riverside et à Irvine, sa maîtrise en Études sur la danse à l’Université de Wesleyan, et a complété une thèse de doctorat en à l’Université du Québec à Montréal (UQÀM) au sein du programme d’Études et pratiques des arts avec une étude ethnographique qui porte sur  la signification de “l’événement chorégraphique “Luna” d’O Vertigo danse. Elle était chargée de cours pendant plus que 25 années au Département de danse de l’UQÀM, où elle a enseigné la composition, l’improvisation, l’esthétique et l’anthropologie de la danse contemporaine.  Elle a publié plusieurs textes dans des revues professionnelles et spécialisées en recherche en danse, et qui porte sur la danse artistique et la culture. Pendant ses publications récentes: un chapitre sur la fondation des programmes universitaires en danse à Montréal dans Renegade Bodies: Canadian Dance in the 1970s et la direction d’une anthologie internationale créée en collaboration avec 28 auteurs Fields in Motion :  Ethnography in the worlds of dance. En 2014 elle a initié un projet long-terme qui vise à développer la pratique et la théorie dans le champ de commissariat (curation) des arts vivants avec la mise sur pied d’un symposium international, un site web, un cours de deuxième cycle et la publication en 2018 d’une anthologie qui s’intitule Curating Live Arts: Critical Perspectives, Essays and Conversations in Theory and Practice.

Curriculum Vitae (en français)



Conference organization, papers and participation/                                        

Organisation, participation et communications offerts aux conférences: 

(2018) Co-organiser et keynote speaker of/ Co-organisatrice et conférencière principal du “Interrarium: Symposium on Live Arts Curation” à Centre d’artistes au Banff, Alberta, Canada, May 10-13/ du 10 au 13 mai.

(2015) “Dancer’s Health in a Globalizing, Postmodern World,” paper presented at the annual conference of/ conférence offert à la conférence annuelle de Healthy Dancer Canada, à Québec.

(2014) Co-organiser of/ Co-conceptrice et co-organisatrice d'”Illumination: Symposium international sur le commissariat des arts de la scène, une pratique à consolider”/ Co-conceptor and co-organiser of “Envisioning the Practice: International Symposium on Performing Arts Curation. Projet d’un livre à partir des actes du colloque / Book project with the symposium proceedings.

(2012) Co-curator for the conference and compiler of the proceedings for the conference/ co-commissaire et compilatrice des acts pour la conférence “Collaborations: Intersections, Négotiations, Mediations dans les Mondes de la Danse” de la Société canadienne d’études sur la danse/ “Collaborations: Intersections, Negotiations, in the Worlds of Dance” of the Canadian Society for Dance Studies in/ à Montréal.

(2009-2011) Co-conception and chairperson for/ Co-conception & animation de “Tribune 840” tables rondes mensuelles pour chercheur(e)s/ series of academic round tables, Département de danse, Université du Québec à Montréal.

(2010) “Montréal 1977: in-between two revolutions,” paper presented at the/ communication présentée à la the Canadian Society for Dance Studies conference/ conférence de la Société Canadienne d’études sur la danse/ , focus “Renegade Bodies: Dance in Canada During the 1970s,” Ottawa, juin/June 2010.

(2009) “Perspectives anthropologiques:  Les sens de l’événement de danse contemporaine,” keynote speaker/ conférencière principale, La danse sur les routes du Québec (réseau de diffuseurs québécois).

(2008) “Shedding new light on the Luna choreographic project within a global field of ‘art dance’ ethnographies’,” biannual conference of the Sociéte d’études sur la danse canadienne/conference bisannuelle de la/ Society for Canadian Dance Studies, St-John, Terre-Neuve/ Newfoundland.

(2006) “Does every little nouvelle danse movement have a meaning of its own?: Contours of a contemporary art dance ethnography and the case of the Luna dance event in Montréal,” paper prepared for the annual conference of the/ communication offert à la conférence annuelle du/ Congress on Research in Dance, “Continuing Dance Culture Dialogues, Southwest and beyond,” Tempe, Arizona, November/ novembre 2006.

(2005, 2007) “Éthnographie :  Méthode de recherche en danse », guest lecturer/ conférencière invitée, “Methodologie I,” Université du Québec à Montréal, Programme de doctorat en études et pratiques des arts.

(2005) Directrice de la logistique locale/ Local arrangements director, conference annuelle du/ annual conference of the Congress on Research in Dance in/ à Montréal, “Dance and Human Rights,” dirigé par/ directed by Naomi Jackson, Programme d’études et pratiques des arts, Université du Québec, Montréal.

(2003) “Silent watching in the dark, enigmatic gesturing in the light: an ethnographic search for meaning in contemporary art dance events,” paper prepared for the annual conference of the/ communication offert à la conference annuelle du Popular Culture Association/American Culture Association, New Orleans, April 17-19/ du 17 au 19 avril.

(1996) “Croisements cinétiques: Chouinard, Sinha et Castello,” paper presented at the/ communications offert à la 5e Congrès International de l’Association pour la recherche interculturelle, Montréal. (Published by/ publiée par la revue Jeu.)

(1993) “The community: a place for dance in education,” paper presented at the/ communication présenté à la Arts in Education Conference, University of Regina, Saskatchewan, 1993.

(1993) “Dance Presenters: are we social workers or power brokers?,” paper presented at the/ communication présentée à la conférence annuelle du Congress on Research in Dance, “Of, for and by the people,” New York City.

(1993) “A comparison of post-modern dance and contemporary Kathak using Judy Alters’ framework of analysis”, Paper co-written with with Deepti Gupta and presented at/ communication co-écrit avec Deepti Gupta et présenté à “New Directions in East Indian Dance,” festival symposium, Toronto.

(1990) “Inside Information: Native Analysis and Artist Informants,” as part of the round table/ au sein d’une table ronde “Examining Human Sex: new trends in dance analysis,” paper presented at a round table with/ communication présentée au sein d’une table ronde en compagnie de Marcia Seigal, Janet Adshead et Susan Foster, annual conference of the/ à la conférence annuelle de Performance Studies Institute, TISCH/New York University, New York City.

(1988, 1994) “Post-modern dance in Canada,” conférencière invitée au cours/ guest lecturer for the course “Dance in the Twentieth Century,” professor/ professeure Selma Odom, York University, Dance Department.

(1987, 1988) “La diffusion des arts actuels,” guest lecturer for the course/ conférencière invitée lors du cours “Visual and Performing Arts in Canada in the 80’s,” Concordia University, Visual Arts Department.

(1983) “Histoire de danse moderne et post-moderne,” guest lecturer for the course conférencière invitée au cours/ » “Histoire des arts,” Université d’Ottawa, Département d’arts visuels.


Publications

(2012) “Like Cactuses in the Desert: The germination of academic dance in Montréal universities in the 1970s.” (Co-écrit avec Catherine Lavoie-Marcus), Renegade Bodies: Canadian Dance in the 1970s, Allana C. Lindgren & Kaija Pepper, eds., Toronto: Dance Collection Danse Press/es, 155-170.

(2011) Fields in Motion: Ethnography in the worlds of dance. Direction de l’anthologie et auteure de deux chapitres/ anthology editor and author of two chapters, Waterloo, Ontario: Wilfred Laurier University Press.

(2009) “Perspectives anthropologiques :  Les sens de l’événement de danse contemporaine.” Cahier des routes, La danse sur les routes, année 6, No. 2.

(2007) “Stone + sand + sea + sky: Environment and dance aesthetics in Vancouver.” Pamphlet/ chapbook Outside In/ Inside Out: the Vancouver Dance Aesthetic, Vancouver: Dance in Vancouver Festival, 4-8.

(2002) “Raw Energy – mixing, physicality, and extravagance:  Identity and aesthetic outlooks of twenty-two young Montreal contemporary choreographers / L’énergie brute:  perspectives esthétiques de la jeune relève de la danse montréalaise.” Canadian dancing bodies then and now / Les corps dansants d’hier à aujourd’hui à Canada, Proccedings of / Actes de colloque Estivale 2000, Toronto: UQAM/ Danse Collection Danse, 133-140.

(2002) “E/merging meanings: viewpoints from various dancing and non-dancing participants in contemporary art dance events.”  The Responsive Body: A Language of Contemporary Dance (version française dans Ode au corps), Brian Webb, ed., Banff (Canada): Banff Press, 58-67.

(2001) “Observations ethnographiques de terrain sur la danse contemporaine de Montréal.” Liberté 254: danses, Vol. 43, No. 4 (novembre 2001) 143-151.

(2001) “Kealiinohomoku’s Legacy:  Watching dance as cultural practice through the ‘dance event framework’.”  Danse:  langage propre et métissage culturel & Dance: Distinct Language and Cross-Cultural Influences, Montréal: Éditions Parachute, 73-88.

(2000) “Two Ethnographic Views From the Field of Montréal’s danse contemporaine.” Canadian Dance Studies Quarterly,  Issue 1 Volume 3.

(1999) “Quelques notes de terrain d’une contacteuse-ethnographe.” Nouvelles de danse 38/39, (printemps/été 1999) 101-2.

(1998) “Jeanne Renaud:  The Seminal Experimentalist.” This Passion, Carol Anderson ed., Toronto: Dance Collection Danse Press/es, 31-42.

(1997) “William Douglas,” “Tangente,” “Le festival international de nouvelle danse.” The International Dictionary of Modern Dance, St. James Press/ Gale Reasearch: Detroit, Michigan.

(1997) “Danièle Desnoyers,” “ William Douglas,” “Jacqueline Lemieux,” “Pierre-Paul Savoie & Jeff Hall.” Canadian Encyclopedia sur CD-ROM, McClelland and Stewart.

(1995) “Congress on Research in Dance (report).” Dance Connection Vol. 13 No. 1 (February/ March 1995).

(1995) “Marché des arts du spectacle africain (report).” Dance Connection Vol. 13 No. 3 (September/ October 1995) 40.

(1995) “Espace danse.” Possibles, Numéro sur les lieux d’artistes (printemps/été 1995).

(1994) “Croisements cinétiques.” Les cahiers de théâtre Jeu, Numéro sur l’interculturalism (septembre 1994).

(1994) “An American déplacée in Quebec.” Movement Research Performance Journal #8: A travel issue (spring/summer 1994) 2-3.

(1994) “The Secret Art of the Performer.” Les cahiers de théâtre Jeu 70, numéro sur Eugenio Barba (été 1994) 87-90.

(1994) “5o Gran Festival Cuidad de México (report).” Dance Connection Vol. 11 No. 5, (February/ March 1994) 45-47.

(1993) “Attitudes corporelles.” Possibles, L’artiste (Auto) portraits Vol. 18 No. 1 (hiver 1993) 96-99.

(1993) “Dancing the Body Eclectic: a dance curator reflects on culture and the ‘new dance’,” Les Vendredis du Corps, Aline Gélinas ed., Montréal: Éditions Jeu/ Festival de nouvelle danse, 1993, 19-36. Also reprinted, in various versions/ Aussi paru dans ces publications:

Canadian Dance Studies 2, Amy Bowring ed., Toronto: York University Graduate Programme in Dance, 1997, 111-124.

Dance Connection, (titre/title “New Dance: what it is, why it happened, how it stays that way,”), Vol. 10 No. 1, April/May 1992, 18-27 & 52-53.

Contact Quarterly, (titre/ title “ ‘New Dance’: What it is, why it happened, how it stays that way,”) summer & fall 1992, Vol. 17 No. 2, 43-46.

Dance Bay Area, (titre/ title “ ‘New Dance’: What it is, why it happened, how it stays that way,”) Vol. 19, No. 6 (July/ August 1992), 1-3.

(1992) “Vital Needs, Irresistible Forces: Quebec’s Next Dance Generation.” 1992 Festival international de Nouvelle danse de Montréal programme, Parachute, 30-35; et/ and Steptext Vol. 2 Issue 1 (Fall 1992) 17-19.

(1991) “New Dance Spectator: alone in the dark.” Sub Rosa Newspaper Vol. 1 No. 4, Peterborough Artspace Publications (1991) 1.

(1990) “Viewing the Body in Three Dimensions.” La revue Espace Sculpture, Vol. 6, No. 3 (printemps 1990) 16-19.

(1989) “Reviewing the Physical Boundaries in Search of ‘New Dance’ in Canada.” 1989 Festival international de Nouvelle danse de Montréal programme, Parachute, 26-32.

(1989) “Yves Chamberland: sound samplers for dancers.” Musicworks 46: Sound & Movement Issue, Toronto: Music Gallery Publications, 20-22.

(1981) “La danse créatrice: la gymnastique douce de la pédagogie.” La revue Reflex: cahier de la danse, Fédération de loisirs-danse du Québec, (septembre/ octobre 1981).

(1981-2) Co-fondatrice et rédactrice pour/ co-founder and editor for la revue Réflex: cahier de la danse, Montréal: Fédération de loisirs-danse du Québec.

(1974-6) Journaliste en danse / dance journalist for Many Corners Newspaper, Minnesota, États-Unis.