Doctoral defense poster and Luna costume; Luna costume et affiche pour la soutenance de thèse (2006)

B.A. in Theatre major, Dance minor (1970) University of California at Irvine; M.A. Dance Studies (1995) Wesleyan University, U.S.; LMA Certification (1996), Laban-Bartenieff Institute; PhD. Programme d’Études et pratiques des arts (2006) Université du Québec à Montréal.

Before, between and during my university studies across the decades, I taught community dance classes in Modern Dance and Contact Improvisation. As a chargée de cours (guest lecturer) in the UQÀM Dance Department (1985 to 2010), I taught classes in Laban Movement Analysis, dance composition, contact improvisation, aesthetics and anthropology. My doctoral research resulted in an ethnographic study at home in Montréal of the nature and meaning of an artistic dance event (the Luna choreographic project of O Vertigo danse). Throughout the years, I have presented papers at symposiums and published texts on dance and culture in professional magazines, academic journals, and anthologies. Actively engaged in the organization scholarly conferences, I headed the local organizing committee for “Dance and Human Rights” for the Congress on Research in Dance (2005), edited the bilingual proceedings of their Paris conference “Re-Thinking Theory and Practice (2007), and sat on the programming committee for “Collaboration: Intersections, Negotiations, Mediations in the Worlds of Dance” with the Canadian Society for Dance Studies (2012). In collaboration with 26 dance researchers, I conceived and edited Fields in Motion: Ethnography in the worlds of dance (2012) for which I was awarded the Founder’s Prize of the Canadian Society for Dance Studies (2013) In recognition of my career in the dance world and academia, I was awarded the Prix de reconnaissance de la Faculté des arts de l’UQÀM (2014) and was inducted into the Cercle d’excellence de l’Université du Québec (2019) in recognition of my professional career in dance. A book project is underway with dance historian Catherine Lavoie-Marcus: a decolonialist historiographic collection of 100+ texts from the Québecois dance community from the last 50 years.

Photographe: Nathalie St-Pierre

Photo: Nathalie St-Pierre (2014)

B.A. majeur en théâtre, mineur en danse (1970) University of California at Irvine; M.A. Études sur la danse (1995) Wesleyan University; LMA Certification (1996), Laban-Bartenieff Institute; PhD., Programme en Études et pratiques des arts, Université du Québec à Montréal (2006).  

Avant, pendant et entre mes études universitaires, j’ai enseigner des cours en Danse Moderne et Contact Improvisation. En tant que chargée de cours au Département de danse à l’UQÀM (1985 to 2010), j’ai enseigné des cours en Labananalyse, composition et improvisation, esthétique et anthropologie en danse. Ma thèse de doctorat est une étude ethnographique de la nature et signification d’un événement de danse à Montréal (le projet chorégraphique Luna d’O Vertigo danse).  Au fil des années, j’ai présenté des communications aux symposiums et j’ai publié plusieurs textes et chapitres sur la danse et la culture dans des revues professionnelles et scientifiques, et dans des anthologies. Mon engagement à l’organisation des conférences universitaires englobe la direction d’un comité d’organisation local pour “Danse et les droits de la personne” pour le Congress on Research in Dance (2005), la direction des actes du colloques bilingues de leur conférence à Paris “Repenser la théorie et la pratique” (2007), ainsi que la participation au comité de programmation de “Collaboration: Intersections, negotiations, médiations aux mondes de la danse” avec la Société Canadienne d’études sur la danse (2012). En collaboration avec 26 chercheur.es en danse, j’ai dirigé l’anthologie Fields in Motion : Ethnography in the worlds of dance (2012) ce qui a reçu le Prix de la fondatrice de la Société canadienne d’études sur la danse. En tant que doctorante, j’ai été la récipiendaire du Prix de reconnaissance de la Faculté des arts de l’UQÀM (2014) et à été nommée au Cercle d’excellence à l’Université du Québec (2019) pour faire valoir l’ensemble de ma carrière en danse (2014). Une prochaine livre, anticolonialiste et innovateur, en collaboration avec l’historienne Catherine Lavoie Marcus est entamée: une historiographie de la danse québécoise composée d’une centaine de textes.

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