Photo: Ormsby Ford Dancers: Sylvie St-Laurent & Dena Davida

Photographe: Ormsby Ford               Improvisatrices: Sylvie St-Laurent & Dena Davida de Catpoto (1978)

     Born in 1949 in New York City into a family of writers and actors, third generation Georgian and Lithuanian, it was in my early twenties that I definitively entered the professional dance world. Under the influence of a bohemian single mother and as a young adult invested in the humanist New Age movement of the ‘sixties, I imagined the possibility of changing the world through the arts. As a young U.S. immigrant to Canada in 1977 I was drawn to the social democracy of Canadian society as well as the Francophone and artistic communities in Montréal. My career as a contemporary dancer and teacher, choreographer, university lecturer and researcher in dance theory and practice, has spanned 45 years. Early training in modern dance was with Bella Lewitzsky, Hanya Holm and Murray Louis (Nikolais Technique), among others. In the late ‘seventies and early ‘eighties, I taught Laban-based creative movement in elementary and secondary schools in Minnesota and Québec and was a member of the Minnesota dance company Caravan Dance Collective in Minneapolis. In 1975, I shifted definitively towards postmodern dance, and in 1978 taught Montreal’s first classes in Contact Improvisation while co-creating the Catpoto Dance Collective which performed improvisational presentations, touring across Canada and North America from 1977-1980. As an independent choreographer, I conceived and toured three political, poetic choreographies throughout Canada and in Europe, showing work as well in the context of various performance art festivals. Now in my ’70s, three recent performance projects have lifted me onto my feet once again, placing me in the role of elder dancer, performance artist and facilitator of improvisational performance. I continue to teach, lecture, write, curate, and mentor choreographers in the fields of contemporary dance and live arts.

Née à l’Hôpital Français à New York City en 1949, d’une troisième génération de Georgien.nes et Lithuanien.es, dans une famille d’écrivan-es et comédien-nes, c’était dans ma vingtaine que j’ai entré dans le monde de la danse professionnelle. Sous l’influence d’une mère bohème et célibataire et, en tant que jeune adulte investi dans le mouvement humaniste de Nouvel Age, j’ai imaginé la possibilité de pouvoir changer le monde par les arts. En tant que jeune immigrée des États-Unis au Canada en 1977 profondément rebuté par la Guerre de Viêt-Nam et une culture d’une racisme extrême, j’ai été attirée par la société socialiste canadienne et les communautés linguistiques et artistiques de Montréal. Au fil des prochaines 45 années, j’ai suivi une carrière en danse contemporaine en tant que danseuse et créatrice, enseignante, chargée de cours universitaire et chercheure en théorie et pratique de la danse. J’ai reçu mon entraînement initial en danse moderne avec Bella Lewitzsky, Hanya Holm et Murray Louis (en technique Nikolais), parmi d’autres. En même époque, j’ai été une enseignante de la danse créative basée sur Laban dans le milieu scolaire à Minnesota et au Québec ainsi que membre de Caravan Dance Collective à Minneapolis.  En 1975, j’ai gravité définitivement vers la danse postmoderne, pour avoir crée les premiers cours au Québec en Contact Improvisation suivie par la mis sur pied du Collectif de danse Catpoto. Nous avons présenté des spectacles improvisés à travers l’Amérique du Nord de 1977 au 1980. J’ai ensuite crée et présenté trois œuvres, poétiques et politiques, en tant que chorégraphe indépendante à travers Canada et en Europe, et des performances dans quelques festivals de l’art performance. À 72 ans, il est arrivé trois projets qui m’ont amené sur pied encore une fois, dans le rôle de danseuse aînée, artiste de l’art performance et facilitatrice des improvisations. Je continue a enseigné, offrir des conférences, publier des essaies, commissarier ainsi que faire du mentorat chorégraphique en danse contemporaine et en arts vivants.


Memorial tribute to Joanne Keali'inohomoku at the CORD conference 2016

Memorial tribute to my muse, Joanne Keali’inohomoku, at the Congress on Research in Dance annual conference in 2016.

Read Keal’inohomoku’s Legacy chapter >>

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